Jak założyć w domu telefonię VOIP? Jak zamienić telefon stacjonarny na VOIP-a?
Jeżeli posiadasz w domu telefon stacjonarny i chciałbyś płacić za niego zdecydowanie mniej, albo najlepiej w ogóle nie ponosić kosztów to obowiązkowo musisz dowiedzieć się czym jest telefonia VOIP. Przeczytaj jak zmniejszyć rachunki za telefon i przenieść numer do operatora telefonii VOIP. Czyli o tym ile można zaoszczędzić mając telefon w sieci VOIP i co jest potrzebne do założenia telefonii internetowej.
Telefonia internetowa VOIP – oszczędności!
Podstawowa różnica pomiędzy telefonią standardową np. Telekomunikacji Polskiej (Orange Polska), a telefonią VOIP ( ang. Voice over Internet Protocol ) polega na transmisji danych za pomocą innego nośnika. Innymi słowy VOIP umożliwia przesyłanie dźwięku za pośrednictwem łącz internetowych, a nie jak ma to miejsce w tradycyjny sposób za pomocą kabli telefonicznych. To czyni technologię VOIP łatwo dostępną dla większości osób i zdecydowanie tańszą!
Przyjrzyjmy się opłatom za telefon stacjonarny w Orange Polska, a telefonii VOIP operatora Halonet. W porównaniu został przyjęty jeden z tańszych pakietów telefonii stacjonarnej Orange Polska, a roczne koszty utrzymania telefonu stacjonarnego nie uwzględniają połączeń wychodzących.
Orange Polska:
- Abonament (miesięczny): 32,36 zł brutto
- Połączenia na numery stacjonarne: 0,20 zł brutto
- Połączenia na numery komórkowe: 0,20 zł brutto
- Koszt roczny: 32,36 * 12 = 388,32 zł brutto
Operator VOIP Halonet:
- Abonament (miesięczny): 0 zł brutto
- Połączenia na numery stacjonarne: 0,07 zł brutto
- Połączenia na numery komórkowe: 0,18 zł brutto
- Koszt roczny: 1 * 12 = 12 zł brutto (koszt utrzymania numeru)
Jak widać na przykładzie powyżej nie prowadząc żadnych rozmów telefonicznych w ciągu roku oszczędzamy w telefonii VOIP na samym abonamencie ponad 300 złotych! Posiadając telefon stacjonarny w ramach usługi VOIP nie opłacamy abonamentu – płacimy jedynie rzeczywisty koszt rozmowy telefonicznej, która jak się okazuje jest również zdecydowanie tańsza! Abonament VOIP wynosi 0 złotych – telefon zasilamy przelewem bankowym w podobny sposób jak gdybyśmy posiadali telefon komórkowy na kartę. Pieniądze na koncie nigdy nie przepadają, a koszt utrzymania numeru wynosi nas tylko 1 złoty w ciągu roku (automatycznie odliczane z konta).
Jak działa VOIP?
VOIP jest coraz powszechniej stosowany w firmach, ponieważ pozwala w znaczny sposób ograniczyć koszty związane z prowadzeniem rozmów telefonicznych. Warto przy okazji dodać, że koszt rozmowy telefonicznej pomiędzy osobami będącymi w tej samej sieci jest darmowy.
VOIP działa w ten sam sposób jakbyśmy posiadali zwykły telefon – jedyna różnica to sposób transmisji danych (o czym wspominaliśmy już wcześniej). Aby móc korzystać z telefonii VOIP należy posiadać dostęp do internetu, oraz dysponować łączem internetowym o przepustowości co najmniej 1Mb/s.
Będąc w sieci VOIP możemy nabyć nowy numer telefonu stacjonarnego, lub przenieść numer obecnego operatora do telefonii VOIP – trwa to zazwyczaj kilka dni i nie wiąże się z żadnymi opłatami.
Rozmowy możemy wykonywać za pośrednictwem zwykłego telefonu stacjonarnego, z którego korzystaliśmy dotychczas, lub za pomocą komputera i specjalnej aplikacji. W pierwszym przypadku będziemy musieli zaopatrzyć się w bramkę VOIP – polecamy tutaj model Linksys pap2t-eu, oraz zwyczajny router jeżeli takiego jeszcze nie posiadamy.
Sposób podłączenia opisany jest na stronach wybranego przez nas operatora VOIP, ale głównie ogranicza się do podłączenia bramki do internetu, oraz krótkiej konfiguracji (wpisaniu nazwy użytkownika i hasła). Bramkę VOIP następnie łączymy z naszym dotychczasowo używanym telefonem stacjonarnym i już możemy rozmawiać niemal za darmo.
Oczywiście, jeżeli nie chcemy od razu decydować się na zakup dodatkowego sprzętu to zawsze możemy przetestować działanie sieci VOIP instalując na komputerze specjalną aplikację, która działa niemal tak samo jak popularny program Skype.
Zakładanie i konfiguracja VOIP’a
- Sprawdź, czy możesz podłączyć telefonię VOIP (test przepustowości łącza)
Warunkiem koniecznym do posiadania telefonii VOIP jest stosunkowo dobre połączenie internetowe, w przeciwnym wypadku rozmowa może nie być zbyt komfortowa. Aby sprawdzić, czy dysponujemy łączem internetowym pozwalającym na prowadzenie rozmów w przyzwoitej jakości wystarczy przeprowadzić test na stronie: http://www.voiptest.org/
Na stronie „Voip Test” zostanie przeprowadzony test szybkości łącza internetowego (download / upload), ale również opóźnienia, które powinny być jak najmniejsze w przypadku korzystania z rozmów głosowych.
Jakość rozmów w dużej mierze zależy od posiadanego łącza internetowego – przez dobrych kilka lat standard połączeń VOIP znacznie się poprawił i teraz praktycznie nie zauważymy różnicy dzwoniąc za pomocą tradycyjnego telefonu, a tego korzystającego z VOIP’a.
Jeżeli chcemy mieć pewność, że jakość rozmów będzie dla nas zadowalająca powinniśmy przetestować bezpłatnie usługę za pomocą aplikacji komputerowej, którą udostępniają operatorzy VOIP.
- Rejestracja u operatora VOIP
W internecie znajdziemy wielu operatorów VOIP, którzy oferują swoje usługi – autor tego wpisu od wielu lat korzysta z sieci Halonet i jak dotychczas jest z niej zadowolony. Obsługa klienta w Halonet stoi na wysokim poziomie (pracownicy są gotowi bezpłatnie pomóc w konfiguracji bramki VOIP), a ilość występujących awarii jest praktycznie zerowa. Warto wspomnieć również o cenach, które są jednymi z najniższych wśród operatorów sieci VOIP.
Aby zarejestrować się w Halonet, należy kliknąć w odnośnik: rejestracja w Halonet.
Proces rejestracji jest bardzo łatwy i ogranicza się do wprowadzenia nazwy profilu, adresu e-mail, oraz hasła. Nie trzeba podawać żadnych danych adresowych, chyba, że będziemy chcieli przenieść numer od obecnego operatora do telefonii VOIP – wtedy po zalogowaniu trzeba będzie wypełnić odpowiedni wniosek, klikając menu „Przenieś numer”.
Po zarejestrowaniu się i zalogowaniu na konto, będziemy musieli dokonać pierwszego zasilenia – które umożliwi nam ewentualny zakup numeru telefonu stacjonarnego i prowadzenie rozmów. Aby tego dokonać przechodzimy do zakładki Mój Profil -> Doładuj konto, a następnie wybieramy sposób płatności i kwotę doładowania.
W menu numeru telefoniczne, możemy zobaczyć aktualnie wykupione i aktywne numery, które są podpięte do naszego konta. Po rejestracji to miejsce powinno być puste – dlatego klikamy przycisk „kup numer”, jeżeli chcemy otrzymać nowy numer telefonu stacjonarnego, lub korzystamy z menu „przenieś numer”, jeżeli posiadamy aktualnie numer telefonu stacjonarnego np. w Orange Polska i chcemy nadal z niego korzystać, ale tym razem za pośrednictwem VOIP.
Gdy zdobędziemy już numer telefonu, możemy rozpocząć korzystanie z VOIP’a i prowadzić rozmowy.
- Konfiguracja VOIP
Jeżeli z VOIP zamierzamy korzystać tylko za pośrednictwem komputera, to możemy zaopatrzyć się w aplikację ZoIper.
Jeżeli z VOIP chcemy korzystać w taki sam sposób, jak za pomocą zwykłego telefonu stacjonarnego, to będziemy musieli dokupić bramkę VOIP np. model Linksys PAP2T-EU, którą podłączamy do internetu i do telefonu stacjonarnego. Bramkę możemy skonfigurować na dwa sposoby – pierwszy automatyczny (został opisany tutaj), lub ręczny opisany poniżej.
W przypadku ręcznej konfiguracji, należy zalogować się do bramki VOIP i ustawić parametry:
[SIP]
RTP Packet Size: 0.060
[Line]
Proxy: sip.halonet.pl
Register Expires: 1200
Use DNS SRV: Yes
Use OB Proxy In Dialog: No
DNS SRV Auto Prefix: No
Display Name: (nazwa konta)
User ID: (nazwa konta)
Password: (hasło)
Preferred Codec: G729a
DTMF Tx Method: AVT
Po skonfigurowaniu bramki VOIP możemy prowadzić rozmowy telefoniczne. O ile artykuł będzie cieszył się zainteresowaniem, mamy nadzieję w przyszłości go znacznie rozwinąć i opisać inne zalety korzystania z VOIP’a i dokładniejszy proces konfiguracji.
Ja używam spikon.pl – bardzo dobry operator i co najważniejsze intuicyjny w obsłudze, jeżeli jesteśmy w temacie przechdzenia na VoIP. 😉
Też słyszałem o tym, że spikon jest ok.
Nie zmienia to faktu, że konkurencja na tym rynku jest spora.
Ja tam polecam bardziej EasyCALL. Sprawdzony i tani.
Skoro polecasz to ok. Ja jednak więcej dobrych opinii słyszałem o spikon.pl – swoją drogą sporo ich w sieci ostatnio.
Odnośnie do wspomnianego Easycalla to mają moim zdanie obecnie dość interesującą ofertę dla firm.;)
Też uważam, że EasyCall to jeden z fajniejszych operatorów.
W kwestii operatora i stawek polecam Spikon.pl
– koszt połączeń na krajowe numery stacjonarne do wszystkich sieci za 0,06 gr.
– koszt połączeń na krajowe numery komórkowe do wszystkich sieci za 0,13 gr.
Ponadto nowi użytkownicy otrzymują na wszystkie usługi poza kosztem utrzymania publicznego numeru telefonu rrabat w wysokości 20%.
Dobra oferta… spikon chyba jeden z lepszych operatorów.
No ja o tym spikonie nie słyszałam, chyba niedawno dopiero wszedł na rynek, więc pewnie nie ma jeszcze doświadczenia. Ja ze swojej strony polecam EasyCALL – chyba nie ma osoby, która korzysta z VOIP o nie słyszała o nich.
Spikon jest operatorem, który zadebiutował w tym roku, ale doświadczenie ma o niebo większe od EasyCall. Marka została stworzona przez Voicetelecom.
P.S. Tak Easy wszyscy słyszeli… nic dobrego.
Też się zgadzam z @Piotr. Spikon chwali sporo ludzi w branży.
Ze Spikona korzystam od prawie roku. Bardzo dobry operator VoIP.
Jak chcecie, ja tam jestem wierna EC, ale widzę, że w przypadku Spikona marketing działa – no cóż, trzeba się reklamować. 🙂
Chyba jest wierna wystawianej fakturze…;p
Haha .. Widzę, że zwolennik innego operatora zabrał głos 😛
Przecież wszyscy wiedzą, że EC to jakaś masakra pod względem obsługi klienta…
Wszystko zależy kto co lubi. Operatorzy VOIP mają wiele do zaoferowania.
Ja korzystałem z wielu aplikacji i w moim przypadku easy call sprawdza się dobrze.
Fakt, fajna aplikacja.
Bardzo prosta w obsłudze.
VOIP to świetne rozwiązanie, ja zdecydowałem się na nie przede wszystkim z powodu połączeń za granicę. Oczywiście sam wybór operatora też nie jest bez znaczenia. U niektórych jest tak sobie ze stabilnością połączeń. Ja korzystam z extravoip i dobrze się spisuje.
Nigdy nie ufałem voip, ale zmieniłem zdanie jak wyjechałem za granice
Nie dość, że taniej, to i można romawiać mobilnie 😉
Jak dla mnie polaczenia komorkowe i voipowe to to samo.
Generalnie masz rację, tylko w voipie cena troche niższa.
W szczególności przy rozmowach za granicę.
Dzięki za przydatny artykuł. Właśnie szukałem takich informacji. Wiem, że to sprawdza się w przypadku contact/call center jako centrala wirtualna czy infolinia, ale długo już zastanawiałem się jak to by było w domu. Pozdrawiam!