Nowoczesny CRM – czyli jaki?

Systemy CRM stają się coraz powszechniejszym narzędziem w polskich firmach. Wpływ na to ma postępująca cyfryzacja biznesu. Przede wszystkim jednak rośnie świadomość przedsiębiorców, że efektywne zarządzanie relacjami z klientem ma kluczowe znaczenie dla odniesienia sukcesu.

Dziś trudno sobie wyobrazić efektywne zarządzanie firmą bez nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Technologia coraz aktywniej wspiera biznes w wielu obszarach jego funkcjonowania, a do tego ten trend nasila się z roku na rok. Jednym z najpopularniejszych narzędzi w firmach jest CRM (Customer Relationship Management), czyli system wspierający zarządzanie relacjami z klientami.

Jak zmieniał się CRM?

Początków oprogramowania klasy CRM należy poszukiwać w latach 80. XX wieku, gdy pojawiły się pierwsze contact management, czyli bazy informacji o klientach i o kontaktach z nimi. Wówczas nie były to żadne skomplikowane systemy i bardziej przypominały zwykłe kalendarze, ale przygotowane w formie elektronicznej. Nie było jeszcze wtedy mowy o personalizowaniu kontaktów z klientami, wszystkich traktowano w podobny sposób.

Kolejny etap rozwoju „przodka” CRM to lata 90. XX wieku, gdzie coraz popularniejszemu internetowi towarzyszył także coraz szybszy rozwój rynku oprogramowania. Przy okazji dość intensywnie zaczął rozwijać się marketing w biznesie i to właśnie on zaczął stawiać na coraz silniejsze kontakty z klientami, a do tego potrzebował efektywnych narzędzi. Tak zrodził się CRM, a po roku 2000 nastąpił jego gwałtowny rozwój. Systemy tej klasy stawały się coraz bardziej rozbudowane, aż osiągnęły poziom, jaki znamy obecnie.

Jaki powinien być nowoczesny CRM?

Wspomnieliśmy o tym, jak rozwijał się CRM na przestrzeni lat, ale trzeba podkreślić, że ten rozwój wcale się nie skończył. Oprogramowanie nieustannie jest ulepszane i zyskuje innowacyjne funkcjonalności. Wybierając CRM do firmy, warto zatem zwrócić uwagę, aby było to rzeczywiście oprogramowanie nowoczesne (np. system CRM BASELine). Tego rodzaju CRM-y powinni oferować wiele różnych modułów, jak np. baza kontrahentów, baza umów handlowych, narzędzia wsparcia sprzedażowego i prognozowania sprzedaży, rozbudowane raporty i powiadomienia, geolokalizacja pracowników mobilnych itp. Dobrze, gdy taki system można jeszcze połączyć z centralą telefoniczną, prowadzić statystyki rozmów, a nawet mieć ich nagrania itp. Nowoczesny system klasy CRM powinien być również dostępny online, a przede wszystkim pracownicy muszą mieć możliwość korzystania z niego na urządzeniach mobilnych.

Systemy CRM to już dziś niemal powszechne oprogramowanie w nowoczesnych firmach. Warto jednak inwestować w dobre, innowacyjne rozwiązania, które zapewniają kompleksowe wsparcie w zarządzaniu relacjami z klientami.

Źródło: Notka PR

Napisz komentarz